کلیه مطالب وب سایت

کامینز

دیزل ژنراتور

کردانی با تمهیدات خاص ارائه کننده انواع دیزل ژنراتور اعم از دیزل ژنراتور صنعتی و کشاورزی و مصارف متشابه دیزل ژنراتور آماده عرضه انواع دیزل ژنراتور

در زمانهای قدیم هنگامی که برق شهری بعللی قطع میگردید منازل و کارخانه دچارمشکل میشدند اما دیزل ژنراتور این مشکل را رفع کرد بدینگونه که کارخانجات جهت مصارف خود و تولید برق صنعتی و خودکفایی به استفاده از دیزل ژنراتور روی آوردند دیزل ژنراتور یکی از انواع ژنراتور است که با سوخت دیزل کارمیکند و برای زمانی که برق سراسری دچار قطع یا  مشکل میگردد بکارمیرود اما مصارف دیگری نیز ذارد دیزل ژنراتور بطور معمول دارای دو قسمت است یکی موتور دیزلی و دیگری ژنراتور الکتریکی  و دارای قسمت های گوناگونی است مانند: موتور دیزل ژنراتور و مخزن ژنراتور و رگلاتور ولتاز و سیستم خنک کننده و سیستم روغن ژنراتور و سیستم کنترل دیزل ژنراتور و شارژ باطری و سیستم کنترل و پنل خاموش و روشن کردن دیزل ژنراتور و سکوی اتصال که تمامی تجهیزات دیزل ژنراتور روی آن نصب میگردد و سیستم دود خروجی دیزل ژنراتور که تمامی این اجزاء بطور جداگانه تولید و قابل تعویض میباشد

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور

سایت های فراوانی امروزه در عرصه دیزل ژنراتور فعلیت دارند و برندها و مارکهای متععد دیزل ژنراتور را با قیمت های مختلف ارائه مینمایند برای خرید و انتخاب دیزل ژنراتور لازم است قبل از انتخاب برند به کارآیی دیزل ژنراتور توجه خاصی مبذول گردد

دیزل ژنراتور یا مولد دیزل به ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا (کانوپی) ، سیستم‌های کنترل ، قطع کننده‌های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و غیره که به منظور تولید برق استفاده می‌شود، می‌گویند. به همین دلیل به آن موتور برق نیز گفته می شود و عبارت موتور برق دیزلی نیز یک اصطلاح رایج و صحیح در این زمینه است.

از دیزل ژنراتور معمولا برای مصارف برق اضطراری در زمانی که شبکه سراسری قطع یا زمانی که در دسترس نیست استفاده می شود ولی کاربردهای مصرفی دائم نیز دارند. دیزل ژنراتور ها ابعاد مختلفی دارند که این ابعاد توسط توان ظاهری آن ها مشخص می شود. توان ظاهری در مهندسی برق با واحد ولت آمپر (VA) بیان می شود. دیزل ژنراتور های کوچک که تا حدود 200 کیلو ولت آمپر را تولید می کنند در مصارف اضطراری کاربرد بسیاری دارند. همچنین دیزل ژنراتورهایی با قابلیت تولید توان در مقیاس مگا ولت آمپر نیز وجود دارند که از برخی از آنها در شبکه های قدرت کوچک استفاده می شود.
ساختمان دیزل ژنراتور دارای دو قسمت اصلی است : ژنراتور الکتریکی و دیگری موتور دیزلی اما صرف وجود این دو بخش ، عملکرد مطمئن یک دیزل ژنراتور را تضمین نمی کند. از این رو یک دیزل ژنراتور دارای اجزایی است که غملکرد دیزل ژنراتور را کنترل مینماید
1- موتور: این قسمت از حیاتی ترین بخش های دیزل ژنراتور است و تمام توان مکانیکی که ژنراتور برای حرکت خود می خواهد را تامین می نماید.

موتور در دیزل ژنراتور باید بسیار دقیق انتخاب شود، زیرا توان مکانیکی که یک موتور تحویل می دهد می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور ما را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی ما برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. در انتخاب موتور دیزل ژنراتور موارد دیگری مانند میزان صدای تولیدی ژنراتور و میزان حجم محفظه سوخت نیز مهم هستند که باید به آن ها توجه نمود.

موتور های دیزلی برای راه اندازی و تولید توان ، نیاز به توان الکتریکی دارند. از این رو در اکثر موارد از یک منبع تغذیه که ولتاژ مستقیمی (DC) در حدود 12-24 ولت را تولید می کند برای راه اندازی موتور استفاده می شود. این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعدادی باتری باشد که این میزان ولتاژ را تامین می کند.

 

2- ژنراتور (Generator) : ژنراتور قلب تپنده تولید توان الکتریکی دیزل ژنراتور است که انرژی اولیه خود را از موتور گرفته و تولید توان برق می کند. نوع ژنراتور بر حسب نیاز ما تعیین می شود. برای مثال برای تولید توان بالا نیاز به ژنراتور القایی داریم.

ساختمان ژنراتور اعم از نوع سیم پیچی رتور و استاتور و جریان تحریک آن، تعیین کننده نحوه عملکرد دیزل ژنراتور است.

3- مخزن سوخت ژنراتور (Fuel Tank) : در این قسمت سوخت دیزل ژنراتور وارد می شود و حجم این مخزن بر حسب نوع دیزل ژنراتور متغیر است. برای مثال حجم مخزن یک نمونه دیزل ژنراتور با توان حدود 50 کیلو ولت آمپر حدود 900 لیتر است که به میزان 8 ساعت می تواند کار کند.

4- رگولاتور ولتاژ (Voltage Regulator) : رگولاتور ولتاژ وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور را دارد که این کار با عملکرد اجزایی مانند رگولاتور، سیم پیچی تحریک، رتورو یکسو کننده انجام می پذیرد

5- سیستم خنک کننده ( Cooling System) : در دیزل ژنراتور ها خنک کردن اجزای ولتاژ بسیار مهم است زیرا داغ شدن زیاد و طولانی مدت آن باعث خراب شدن قطعات می شود که این به عملکرد کار ضربه می زند.

در برخی از دیزل ژنراتور ها از مایع و در برخی دیگر از گاز هیدروژن برای خنک سازی استفاده می شود.

6- سیستم روغن ژنراتور : در دیزل ژنراتور ها اجزای مکانیکی بسیاری وجود دارد که دائما در حال کار و حرکت می باشند لذا برای کارایی بهتر نیاز است که اجزا روغن کاری شوند. معمولا هر 10 ساعت کار با دیزل ژنراتو باید سطح روغن آن را کنترل کرد و در هر 500 ساعت روغن باید تعویض شود.

7- شارژر باتری : این قسمت علاوه بر شارژ کردن باتری، میزان شارژ باتری را نشان می دهد، توان این شارژر با توان خروجی ژنراتور متناسب است.

8- سیستم کنترل : این قسمت وظیفه کنترل الکتریکی کل سیستم را دارد. قسمتهایی که لازم است کنرل شوند به شرح زیر است

* کنترل ژنراتور : شامل کنترل تمامی پارامتر های دخیل در ژنراتور است که شامل ولتاژ، جریانو فرکانس است.

* کنترل موتور : در قسمت کنترل موتور باید پارامترهای سرعت، میزان روشن بودن، فشار روغن، میزان حرارت سیال خنک کننده و ... اندازه گیری شود.
* پنل خاموش و روشن : سیستم روشن و خاموش کردن اتوماتیک که در بعضی از دیزل ژنراتور ها وجود دارد.

9- سکوی اتصال (شاسی) : هر نوع از دیزل ژنراتور یک قسمت با نام سکوی اتصال دارد که تمامی تجهیزات بر روی آن نصب می شود.

10- سیستم دود خروجی ژنراتور : در دیزل ژنراتور ها به علت تولید دود سمی خروجی نیاز است که سیستمی برای کنترل این دود و جداسازی این قسمت از سایر قسمت ها انجام شود. برای همین منظور در قسمت خروجی موتور این سیستم قراردارد

 

دیزل,ژنراتور,دیزل ژنراتور,مخزن دیزل ژنراتور,دود دیزل ژنراتور,سوخت دیزل ژنراتور,باتری دیزل ژنراتور,موتور دیزل ژنراتور,برق دیزل ژنراتور